Luistermeer bij HagueTalks#3: Grenzen van Vergeving

Maandag 4 mei 2015 vond in het Humanity House aan de Prinsegracht in Den Haag de HagueTalks#3 Grenzen van vergeving plaats in het kader van de Haagse Vrijheidsweken. De HagueTalks worden georganiseerd door de Hague Project Peace and Justice. Meer info: HagueTalks#3

Voorafgaand aan de 2 minuten stilte van de Nationale Dodenherdenking vond een debat plaats, rondom vragen van vergeving na het ervaren van wreedheden in oorlogstijd. Drie jongeren uit Kenia, Bosnië en Afghanistan vertelden over hun ervaringen met oorlog, waarna er een debat plaatsvond met het publiek. Uitgangspunt was een korte toespraak van Theodor Meron, o.a. president van het Joegoslavië-tribunaal, over zijn motivatie om zich in te zetten voor vrede en rechtvaardigheid, na zijn ervaringen als Pools-Joodse jongen in de 2e Wereldoorlog.

Als laatste onderdeel werd de poëtische tekst van Luistermeer voorgedragen door Taco Sorgdrager, na een korte toelichting op het project, en met name op het lot van de Joodse kinderen die korte tijd in Huize ten Vijver aan de Waterpartij zijn opgevangen aan de vooravond van de Duitse bezetting van Nederland.

The refugee children at Huis ten Vijver, courtesy of George Tscherny Picture taken by fotogr. atelier J. Matz, Badhuisstraat 101a, Scheveningen in October 1939

The refugee children at Huis ten Vijver, courtesy of George Tscherny
Picture taken by fotogr. atelier J. Matz, Badhuisstraat 101a, Scheveningen in October 1939*

(* Deze foto is overgenomen van de website dokin.nl van Miriam Keesing, die onderzoek doet naar Joodse vluchteling-kinderen die vanaf 9 november 1939 vanuit het derde Rijk in Nederland zijn opgevangen.)

%d bloggers liken dit: