Liefwebben

Liefwebben – Satellietprojecten

Liefwebben – 6 Satelliet onderzoeksprojecten.

Als spin off van het succesvolle project “Luistermeer” initieert Stichting Boilerhouse onder de naam “Liefwebben” 6 projecten waarin eveneens de zintuigen centraal staan. Deze projecten zijn onderzoekstrajecten waarvoor u zich kunt opgeven. Er is een project “Mens en Bijen”, een project “Mens en Euritmie”, een project “Mens en Meubel-stofferen”, een project “Mens en Musis”, een project “Mens en Spreken”, en een project “Mens en (Edel)steen.”
——————————————————————————————————————-
Inspiratiebron en leidraad voor deze satellietprojecten is de zintuigenbeschouwing van Rudolf Steiner, verdiept en onderzocht door Albert Soesman, in zijn boek: ”De Twaalf Zintuigen, poorten van de ziel”.
——————————————————————————————————————-

Project 1: MENS EN BIJEN

Mens en Bijen

Van oudsher werden bijen gezien als hemelse boodschappers. Letterlijk bewegen bijen zich tussen hemel en aarde. Een bijenkast zet een imker daarom nooit op de grond. Een zwerm bijen hangt aan een tak in de lucht en een korf bij voorkeur ook. Van daaruit bestuift en bezielt een bijenvolk, de IMME, het landschap. Ze is als een spiegel; ze ademt in en uit met het ritme van de seizoenen en als wij niet goed voor de natuur zorgen, dan gaat het ook niet goed met de bijen.

Bijen nodigen ons uit een nieuw evenwicht te vinden met de natuur. Met onze zintuigen kunnen we de imme ontmoeten. Verwonderen over haar schoonheid, luisteren naar de tonen van haar zoemen, haar lichaamstemperatuur voelen en we kunnen haar proeven. Dan proef je als het ware het landschap, de natuur. In het contact met de imme staan we in verbinding met de natuur en het leven. Ze brengt ons letterlijk naar daar waar we mogen zijn: tussen hemel en aarde.

Een blind-date met een imme?

Rinske Kreukniet is imker en docent aan het Rudolf Steiner College Rotterdam en vormt samen met imker Angélique de Meijer, Immeke.

Laat ons weten of je interesse hebt: bericht@immeke.nl en wij houden je op de hoogte over onze bijen het jaar rond.

WWW.IMMEKE.NL

Project 2: MENS EN EURITMIE

Mens en euritmie

‘Al van ver af wist ik dat jij het was, ik zag het aan de manier van lopen.’ Lopen, een openbaar geheim? Brengt mijn individuele, door mijn karakter

gekleurde manier van lopen iets aan het licht van datgene wat wij ‘ik’ noemen? En is ‘hoe mijn leven verloopt’, ofwel ‘mijn levensloop’, daarvan niet de direkte uitdrukking? Licht en speels, ernstig en met ontzag willen wij deze vraag op vele manieren met elkaar onderzoeken in de hoop iets van dit veronderstelde geheim in onszelf en de ander te ontsluieren.

De onderzoeksroute loopt via de 12 zintuigen en heeft de menselijke voet als uitgangspunt.

Wanneer: vanaf zondag 24 mei 2015
Iedere 3e zondag van de maand (i.v.m. vakantieperiodes nader af te stemmen)
Hoe laat: inloop 10:45u
Aanvang: 11:00 tot 14:00 met koffie en lunch.

Waar: Visafslagweg nr.1, Scheveningen

Aanmelden: post@laura-vink.nl

Project 3: MENS EN MEUBEL-STOFFEREN

Mens en Meubelstofferen

De onderzoeksroute brengt ons op het pad van de beleving van een verhaal achter, binnen, of in de stoel. Wij zijn de luisteraars. Stoelen(f)luisteraars, onderzoekers die op een ander doel uit zijn dan alleen een nieuw gestoffeerde stoel.  Zo leidt de route langs niet eerder betreden paden. Ieder mens is unieke drager van zijn eigen zintuigen en ook iedere stoel is anders! Ik nodig u uit om een stoel mee te brengen, die alle stadia nog biedt, die nog volledig ‘gesloopt’ moet worden en waarbij aan het uiteindelijke kunnen bevestigen van de stof, een proces beleefbaar kan worden. Het gaat om de weg, dus ook hoe ver we komen met ieders stoel is vooralsnog een open vraag. Laat de stoel u vinden of vindt er één…of laat hem u toevallen. Het kan het begin zijn van een verhaal.

Meer info: www.binnendoor.weebly.com

Carolien Oostendorp is meubeltoffeerster en euritmiste. Haar onderzoeksroute loopt langs de handelingen van ambachtelijk werk.
Mens en meubelstofferen, een oor te luister leggen bij de binnenkant van de stoel, en samenhangen ontdekken.

ARNHEM, Spijkerstraat 239-1
Zie website voor contactgegevens: www. carolienmeubelstoffering.nl

Iedere 3e zondagmiddag van de maand

14.00-17.30 bijdrage naar draagkracht

Project 4: MENS EN MUSIS (DANS/ZANG/EURITMIE)

Mens en Musis

In ons lichaam zijn alle zintuigen kleine magnifieke kunstwerken. Deze onderzoeksroute biedt een weg  om naar het lichaam en zijn innerlijke leven te luisteren en onze zintuigbron te ontdekken. We kijken naar de anatomie en fysiologie van de zintuigen, door beweging en ademhalingsoefeningen duiken we in een diepe ervaring van onze percepties totdat dezen de bron voor inspiratie en creativiteit worden.

Met zingen en improviseren ontdekken we hoe de zintuigen onze bewegingen  en ruimtewaarnemingen beïnvloeden. Luisteren naar onze eigen zintuigen is thuiskomen in ons zelf, helpt de innerlijke en uiterlijke ervaring te definiëren en integreren in ons leven.

Loriana Favro is euritmiste, kunstenaar en begeleider. Boilerhouse medewerkster en student V.M.I. somatic movement practice.
Mijn werkwijze is op de Voice Movement Integration (P. Bardi) en de Euritmie (R. Steiner) gebaseerd.

Locatie: VMI Center, De Roos van Dekamaweg 3 AMSTERDAM

Vanaf zondag 17/05 één zondag in de maand voor 10 maanden;
10.00 – 16.00h

Project 5: MENS EN VERHAAL

Met onze zintuigen nemen wij de wereld waar. Ze worden dan ook wel de poorten van de ziel genoemd. Wij leren vervolgens de wereld kennen en uit onze ervaringen ontstaan verhalen…Welke rol spelen de vermogens of waarnemingen van de zintuigen in een verhaal, of bij het vertellen, dan wel het beluisteren hiervan?Als wij deze ‘poorten’ bewuster benutten, kunnen wij dan beter ‘luisteren’ naar de wereld van het verhaal, naar de wereld van jou en mij of het wezen van het woord?We willen dit alles onderzoeken, beoefenen, improviseren, beluisteren, vertellen aan de hand van de 12 (of meer?) zintuigen volgens de antroposofie.De bijeenkomsten zijn op de Vertelvloer; een podium voor verhalenvertellers in het atelier van Marjan Schoenmakers.Voor meer informatie: vertelvloer@gmail.com en Facebook: de vertelvloer.

Project 6: MENS EN STEEN

Mens en Steen

Graag nodig ik je uit voor de  onderzoeksroute Mens en (Edel)Steen.

Over Josine:

Zo lang ik mij kan herinneren heb ik stenen en fossielen verzameld, meegesjouwd van vakanties en mateloos bewonderd om hun schoonheid. Uiteindelijk heeft dat geleid tot een verdiepingsslag door het volgen van een driejarige opleiding bij La Caldera te Scheveningen en heb ik mijn kennis over de kracht van edelstenen vergroot.
Inmiddels geef ik al twee jaar behandelingen met Edelstenen (Edelsteentherapie) en ik blijf mij verdiepen en mij verwonderen over de uitwerking van de juiste steen bij de juiste mens.

Aan de hand van het boek over de zintuigen gaan we tien zondagen op onderzoek met elkaar naar hoe de stenen bij kunnen dragen aan het ons bewust worden van de verschillende zintuigen en hoe de verschillende zintuigen ons helpen de kwaliteiten van de stenen te ervaren. De middag zal bestaan uit een deel bestuderen van het boek en een deel werken met de stenen.

Contact: stonesandmoreedelsteentherapie@gmail.com

Locatie: Den Haag.