
Deze zomer: The Sea-STOET-Sisters
Voel je ervoor om ter voorbereiding van het nieuwe schooljaar samen met euritmie-collega’s de laatste vakantiedagen aan de kust te vieren?!
Wie: de STOET – euritmisten Michaela Bekman, Roos de Vries en Laura Vink
Waar: KLEIN Productiehuis & The SHORE (Strand Noord 2a, 2586 ZZ Den Haag/ Bekijk op kaart)
Wanneer: AUGUSTUS: Dinsdag 26/ woensdag 27/ donderdag 28 Augustus
maandag 25 AUGUSTUS ‘invliegen’ mogelijk vanaf 17h + 18.30h avondeten
vrijdag 29 AUGUSTUS ‘uitvliegen’ mogelijk ná ontbijt 8.30h – tot 10h.
Een en ander is afhankelijk van het aantal aanmeldingen/ nadere informatie over slaapplekken volgt daarom!
Wat bieden wij aan?|
o.l.v. Michaela Bekman – ‘ik en jij een wij?’geïnspireerd op de werkwijze van Annemarie Ehrlich
o.l.v. Laura Vink: uitwisseling en vragen over het wanneer en hoe alfabet, geometrie, tonen, intervallen en vormen m.b.t. leeftijd vanuit de Antroposofische Menskunde
o.l.v. Roos de Vries: welke argumenten binnen een college en/of ouderavond geeft de centrale rol van de euritmie binnen de pedagogie van Vrije School steekhoudend weer?
Hoe kun je – vanuit gesprek – ons vak vertegenwoordigen?
Onze hoop op jullie inbreng!
Jullie vragen en /of eigen (oefening) inbreng en/of over lesopbouw!
Oefeningen die je het schooljaar van plan bent te gaan doen met elkaar uitproberen!
Elkaar adviseren, vragen en onzekerheden delen. Kortom voorbereiding op het nieuwe schooljaar!
In gesprek tijd maken voor terugblik, voornemens, zwakke punten/ sterke punten/ ideeën delen.
Wat nog meer? Op het strand vuur maken, samen eten, strandwandeling, een duik nemen en/of een surfles genieten, lachen, plezier maken en als er tijd over is naar de zee staren!
Zie onze dag-planning waarbij ruimte is voor onderling overleg en besluit naar behoefte:
Maandag 26 augustus mogelijkheidvanaf 17h ‘in te vliegen’/ slaapplek/ bagage
19.00h – avondeten bij the Shore (strand)
Dinsdag 26 augustus
8.15h ontbijt KLEIN productiehuis – Duinstraat 14
9h – 10h: euritmie met Michaela Bekman
10h – 10.30h: koffie/ thee
10.45h – 12h inbreng Laura Vink: vragen/ twijfels/ eigen inbreng pedagogische oefeningen
12.15h – 13h gezamenlijke lunch
13.00h strandwandeling
15.30h – 17h inbreng Roos de Vries: vragen/ twijfels/ eigen inbreng pedagogische oefeningen
17.30h – 22h: avondeten en vuurtje maken bij THE SHORE
Woensdag 27 augustus
08h ontbijt KLEIN productiehuis – Duinstraat 14
09h – 10h euritmie o.l.v Michaela Bekman
12h – 13h lunch
13h – 17h ruimte voor gesprek/ vragen/ uitwisseling inbreng pedagogische oefening.
17.30h – samen koken – 18.30h avondeten
Avond invulling naar keuze – strandwandeling en/ of gezamenlijk euritmie
22.00h Einde avond
Donderdag 28 augustus
8.15h ontbijt KLEIN productiehuis – Duinstraat 14
9h – 10h euritmie met Michaela Bekman
10.30h koffie bij THE SHORE
11h surfles (1,5 a 2 uur)
13h – 14h lunch bij THE SHORE
4.30h – 16h: afsluiting in KLEIN productiehuis met onderwerpen waarover we met elkaar – tijdens de lunch – besloten hebben! Avond invulling is vrij.
Vrijdag 29 augustus
mogelijk om na het ontbijt ‘uitvliegen’- eindtijd 10h.
Voor meer informatie, aanmelding en prijzen mail naar:
stoet@stichtingboilerhouse.nl
(Prijzen volgen nog – komen later op de website)

Medewerkers vertellen over zichzelf en hun bijdrage aan ZOMERDAGEN 2025:

Roos de Vries (1999) Na mijn afstuderen aan de euritmie opleiding aan de Hogeschool Leiden (2019–2024) ben ik gaan lesgeven op het Rudolf Steiner College in Rotterdam. Eerder werkte ik bij het Dutch Eurythmy Dance Ensemble (2021–2023) en sinds 2022 ben ik betrokken bij Stichting Boilerhouse.
Tijdens mijn eerste jaar als euritmie docent ervaar ik hoe verleidelijk het is de euritmie te reduceren tot een ‘rust- of bewegingsmoment’. Hieruit wordt voor mij de noodzaak ervaarbaar om de euritmie vanuit haar pedagogische kern zichtbaar en ervaarbaar te maken: euritmie als vak dat zich concreet bezig houd met de vorming van de opgroeiende mens, afgestemd op de ontwikkelingsfasen van de leerling – een handreiking biedt tot menswording.
Hoe kan je als euritmiedocent, doormiddel van gesprek, de noodzaak en werkzaamheid van de euritmie binnen het leerplan vertegenwoordigen binnen een college en ouderavonden?
Daar ga ik graag over in gesprek!

Michaela Bekman Afgestudeerd aan de Hoge School Helicon, Den Haag (1999-2003) Na de studie heb ik als euritmist voornamelijk kunstzinnig gewerkt naast mijn baan bij de natuurvoedingswinkels Gaia en de Natuurwinkel (2002- 2007) en bij Stichting Anton Constandse (2007-2020). Sinds 2019 ben ik als docent euritmie werkzaam bij het Rudolf Steiner College in Rotterdam. Kunstzinnig heb ik met name gewerkt bij het sprookjes ensemble Teatro delle Stelle (2003-2009), EEN Euritmie Ensemble Nederland (2009-2014), Boilerhouse sinds 2009 en Taal van de Ziel van Adriaan Bekman sinds 2010. Verder heb ik een opleiding gedaan bij Jan Kortie tot Stembevrijder (2010-2012) en last but not least de cursus/opleiding euritmie in werkgebieden van Annemarie Ehrlich in Sekem (2005-2006) Ik ben zeer geboeid door de werkwijze van Annemarie Ehrlich en heb mijzelf tot doel gesteld de vaardigheid in het vormgeven van processen door middel van de euritmie mij steeds meer eigen te willen maken. Het zoeken naar de juiste vraag die leidt tot de volgende stap. Ik hoop de ander deelgenoot te kunnen maken van de schoonheid die schuilt in de wetmatigheden die door euritmisch werken zich kunnen openbaren. De vreugde, nieuwsgierigheid en het plezier van het samen in beweging brengen en uiteindelijk de voldoening in de stilte is het ultieme streven.

Laura Vink (1954) Euritmieopleiding o.l.v. Werner Barfod -1972-1976. 35 jaar artistiekleider Stichting Boilerhouse/locatietheaterprojecten. www.stichtingboilerhouse.nl / Inspirator / medeoprichter Collectief de STOET. Organisator Boilerhouse-Minimasters / mede-initiator Boilerhouse-ZOMERWEKEN. Was 20 jaar euritmiedocent waarvan 17 jaar bovenbouw Rudolf Steiner College Rotterdam. Is periodiek docent euritmie bij Hogeschool Leiden (Deeltijd 1 en 2).
Graag ga ik in op jullie vragen over pedagogische euritmie en deel ik mijn vondsten over hoe je het beste het alfabet -klinkers en medeklinkers gebaren- aansluitend op de realiteit van de leeftijdsfase, aan bovenbouw leerlingen kan aanbieden.