
Collectief de STOET
Collectief de STOET is een platform voor zelfstandig werkende euritmisten, ontstaan uit de samenwerkingen binnen Stichting Boilerhouse. Vanuit een gedeelde drijfveer om de euritmie te verdiepen en verbreden, biedt de STOET ruimte aan dialoog, onderzoek en artistieke vernieuwing.
De STOET wenst de euritmie een bredere maatschappelijke grond te geven door onder andere de muzische en beeldende kunsten grensverleggend om te vormen en tot drager te maken die de verborgen mens en wereld opent. Naast het delen van lief en leed staan de werkontmoetingen, vakverdieping (podiumkunst/ pedagogie/ ondersteunend/sociaal), studie, idee/ projectontwikkeling, repeteren hoog in het vaandel.
Door middel van gesprekken en het delen van onze dagelijkse ervaringen als euritmist ontstaan initiatieven waarin verschillende vakgebieden binnen de euritmie worden onderzocht en beoefend. Een platform waarin ieder zich als zelfstandig ondernemer kan ontwikkelen, van uit eigen expertise, gezamenlijk gedragen.
Ons onderkomen is KLEIN Productiehuis: Duinstraat 14-2584 Den Haag/ Scheveningen .
De rechtsvorm van Stichting Boilerhouse speelt een dragende rol bij realisatie van subsidieaanvragen voor projecten.
Voor vragen, aanmelding en meer informatie, mail ons via:
stoet@stichtingboilerhouse.nl
Het Collectief:
Roos de Vries (1999) studeerde aan de opleiding Docent Dans Euritmie aan de Hogeschool Leiden van 2019 tot 2024. Vanaf 2021, twee jaar kunstzinnig werkzaam geweest bij DeDae: Dutch Eurythmy Dance Ensemble. Vanaf 2022 nauw
verbonden aan Stichting Boilerhouse projecten.Sindsdien medewerkster bij Stichting Boilerhouse als uitvoerend kunstenaar en beginnend projectontwikkelaar, tevens medeoprichter Collectief de STOET.
Van 2023 tot 2024 euritmie docent 7e klassen aan het Marecollege Leiden en sinds 2024 euritmie docent aan het Rudolf Steiner College Rotterdam.
Michaela Bekman (1979) 2003 afronding Hogeschool Helicon. Projectmedewerking bij Teatro Delle Stelle (2003-2009), EEN (2009-2014) en Boilerhouse (2009-2024). Scholing euritmie in werkgebieden bij Annemarie Ehrlich-Liefmann (opleiding Sekem 2005-2006). Boilerhouse en het werk met haar vader, Adriaan Bekman, op het gebied van horizontaal leiderschap en euritmie inwerkgebieden zijn leidraad in haar leven.
Vanaf 2019 euritmie docent aan het Rudolf Steiner College Rotterdam. (2007-2020) medewerkster bij Stichting Anton Constandse.
Martje Brandsma (1983) Studie :dansdocent, euritmie, podium euritmie, euritmie-improvisatie, dramatische euritmie. Werk: dansdocent en vast ensemble lid bij het Goetheanum-Eurythmie-Ensemble. Is euritmie opleider. Zelfstandig kunstenares, solo en in groepen voor de gebieden podium, video en film, museum, locatietheater. Is aangesloten bij Boilerhouse, collectief de STOET, Kollektief Bühne Heute, Ensemble Public Secrets, Forms en Goetheanum Eurythmie-Ensemble. Is oprichtster van Studio Martje Brandsma.
Laura Vink (1954) Euritmieopleiding o.l.v. Werner Barfod -1972-1976. 35 jaar artistiek leider Stichting Boilerhouse/locatietheaterprojecten. www.stichtingboilerhouse.nl /Inspirator / medeoprichter Collectief de STOET. Organisator Boilerhouse-Minimasters / mede-initiator Boilerhouse-ZOMERWEKEN. Was 20 jaar euritmie docent waarvan 17 jaar bovenbouw Rudolf Steiner College Rotterdam. Is periodiek docent euritmie bij Hogeschool Leiden (Deeltijd 1 en 2).
LIEF & LEED
Euritmisten voor Euritmisten
We nodigen jullie van hárte uit om samen met ons in gesprek en in beweging te komen! Vragen die ieder van ons blijvend bezighouden zullen centraal staan en aandacht krijgen. Een veilige haven waarin we gevoelens van kwetsbaarheid kunnen uiten én onze onzekerheden en overwinningen binnen ons vak als euritmist met elkaar kunnen delen!
Een plek voor het delen van Lief en Leed!
Collectief de STOET organiseert en beoogt een euritmische draagruimte voor zowel studerende, net beginnende als ervaren euritmisten. De dag begint met gesprek waar de vragen en ervaringen van de deelnemers de ruimte krijgen. Deze gesprekken vormen de basis voor de cursussen die volgen, waarin we verschillende aspecten van euritmie belichten en verdiepen. Tijdens de cursussen krijgen deelnemers de kans om zich te verdiepen binnen diverse vakgebieden van de euritmie. Onze cursusleiders, met expertise variërend van kunst, meditatie, therapie tot pedagogiek, bieden een handreiking en delen graag hun ervaringen en inzichten uit hun eigen werkpraktijk en onderzoek.
Mét koffie, thee en een verzorgde lunch!
Deze dag biedt een unieke kans om jezelf te verrijken en te verdiepen binnen de verschillende vakgebieden van de euritmie. De dagen zijn ook individueel te bezoeken, zodat je zelf kunt kiezen welke onderdelen het beste aansluiten bij jouw interesses en behoeften.
2024
PROGRAMMA | LIEF &LEED 2024
WANNEER en WAT :
zo 26mei
Pedagogische euritmie / pedagogie / alfabet /bovenbouw – Laura
Ondersteundende euritmie – Angeline
Meditatieve euritmie/TAO – Martje
zo 8 september
Kunstzinnige euritmie en verdieping – Martje
zo 20 oktober
Ochtend en begin middag
Pedagogische euritmie/geometrische vormen -Franziska
Dag afsluiten – Meditatieve euritmie/TAO -Martje
zo 10november
Kunstzinnige euritmie en verdieping – Martje
zo 24november
Pedagogische euritmie/geometrische vormen -Franziska
Medewerkers en hun bijdrage aan LIEF & LEED 2024:
Angeline Angeline Hofstee | ondersteunende euritmie:
In de workshop staan we stil bij hoe we gezond met onze krachten kunnen omgaan. Als euritmisten schenken we onze bewegingen vaak aan anderen. Hier, nemen we de tijd om voor onszelf iets te doen. Het iseen gelegenheid om krachtig te gaan staan en ons te herinneren aan de krachtenwaar we ons bij kunnen aansluiten.
Laura Vink |pedagogische euritmie:
Graag ga ik in op jullie vragen over pedagogische euritmie en deel ik mijn vondsten over hoe je het beste het alfabet -klinkers en medeklinkers gebaren- aansluitend op de realiteit van de leeftijdsfase, aan bovenbouw leerlingen kan aanbieden.
Martje Brandsma | meditatieve & kunstzinnige euritmie :
Meditatie: Euritmie & Meditatie ~meditatieve ruimte. Welke rol speelt meditatie in jouw leven? In deze workshop gaan we door middel van gesprek en beweging in op verschillende facetten vaneen aantal euritmische meditaties. O.a. de euritmie meditatie, een kleurenmeditatie en TAO komen aan bod.
Kunst: Euritmie & Kunst ~ muzische ruimte.In deze workshop gaan we door middel van gesprek en beweging in op jouw vragen m.b.t creatieprocessen en werkwijzen en deel ik mijn ervaringen en
werkwijze over – ‘wat heb jij nodig om een creatieve ruimte te openen’? Welke rol kan improvisatie spelen in jouw creatieve processen? Mijn vraag is; wat is jouw omgang met verschillende euritmische middelen in creatieprocessen? Het opzetten van, of werken aan, je eigen (solo) werk staat in deze uitwisseling centraal. Neem je materiaal mee? Dit kan muziek, tekst, een idee, een gedachte of iets anders zijn wat je voor je choreografie wilt gebruiken.
Franziska| pedagogische euritmie :
(Franziska Knetsch – is onze STOET GASTE!)
“Graag ga ik in op zowel praktische als inhoudelijke vragen – die er bij jullie over pedagogie en/of euritmisch-pedagogische oefeningen leven.
De laatste jaren heb ik mij in mijn lessen bezig gehouden met methodisch-didactische vraagstukken: hoe bouw ik voor de leerlingen
mijn lesinhoud/ de oefeningen en euritmische elementen op, zodat zij er in het doen plezier aan kunnen ervaren, het als belevenis kunnen
verinnerlijken en steeds de gelegenheid krijgen zelfstandig met de inhouden om te gaan en toe te passen. Zo zouden bijvoorbeeld de geometrische vormen, de toonladder, de intervallen of de koperstaaf-oefeningen gerelateerd aan de leeftijdsfase – onze aandacht kunnen krijgen”.
Franziska was zeven jaar werkzaam in de jeugdhulp als pedagoog (1999- 2006). Sinds 2013 is Franziska euritmie-docente in zowel de onder als bovenbouw. Zij was werkzaam in de bovenbouw Rotterdam (Rudolf Steiner College) en doceert tegenwoordig in Berlijn. Kunstzinnige projecten: It‘s me :eigen duoproject (onder begeleiding Werner Barfod en Gia van den Akker).Meerdere projecten met collega’s van de Euritmieacademie – nu Hogeschool Leiden. Meerder projecten in samenwerking met Elsemarie ten Brink o.a.Jaarproject ‘MOMO’ en ‘De Profundis’. Franziska is zeven jaar verbonden geweest aan Stichting Boilerhouse, waar zij aan alle projecten tussen 2014 – 2021 meewerkte.
2025
Ook dit jaar nodigt Collectief de STOET verschillende gasten uit met rijke ervaring binnen het pedagogische werkveld!
Zondag 2 november met Berpke van Oers, euritmie docent onderbouw en coach.
Zondag 9 november Karsten Timm euritmie docent op het Karel de GroteCollege Nijmegen
Zondag 16 november Marina Akkerman voormalig euritmie docent De Vrije School, Waalsdorperweg Den Haag.
Met praktisch concrete uitwisseling en gesprek beogen we dieper door te dringen tot ‘het pedagogische’ in het euritmische wezen vanuit de Antroposofische Menskunde. Onder andere onderzoeken we wat de euritmische consequenties zijn zodra we dieper doordringen en inzage krijgen inde leeftijds karakteristieken. Welke zijn dat? Hoe schenken die inzichten bij aan differentiatie in aanpak en innerlijke attitude in onze lessen? Van waaruit benaderen we concreet – binnen bepaalde leeftijdsfasen – klankgebaren, intervallen,tonen? Hoe, waaruit en waarmee sluit ik aan bij leeftijdsfasen? Waaraan dragen geometrische vormen en de euritmisch pedagogische oefeningen met koperstaven bij aan de opbouw, het steunen en versterken van het incarnatie proces vanwezensdelen en ziele-ontwikkeling – van de jonge mens.
Hoe kan ik dit concreet formuleren op ouderavonden en binnen het schoolcollege? Vragen richten zich op het waarom van leeftijdsspecifieke benaderingen, de werking van materialen, het belang van herhaling en de zegen van ‘het fout’ doen’in het leerproces, en de impact van huidige veranderingen in lesduur en – frequentie (o.a. 70 minuten rooster 1x per week).
Vanuit gesprek en de handreikingen die voortkomen uit jarenlange les ervaring van onze gasten, beogen we een euritmische draagruimte voor het delen van ons lief en ons leed – drie zondagen nodigen uit tot verdiepen van pedagogische vragen,delen van ervaringen en openleggen over het belang van zorgvuldigheid die de euritmie vraagt.
TIJDEN:
09.00 – inloop
09.30 – 10.15 koffietafel en gesprek
10.30 – 12.00 euritmie
12.15 – 13.00 lunch
13.15 – 15.00 euritmie
15.00 – thee
15.15 – 16.00 euritmie
WAAR :
KLEIN Productiehuis Duinstraat 14 – 2584 AZ Den Haag
KOSTEN:
€ 110 /pers/dag Regulier
€ 90 /pers/dag Student
Kosten worden gevormd door:
Lesuren euritmist
Koffietafel & lunch
Organisatie & Locatie
LET OP !
Graag willen we mogelijk maken dat je aan LIEF & LEED kan deelnemen door financiële ondersteuning door jouw school! Bij aanmelding zullen wij contact opnemen met de desbetreffende school en aanzet doen, waarna je via het ‘Persoonlijk ontwikkel budget’ aanspraak kan doen op een vergoeding voor deze dagen! Indien je niet de mogelijkheid hebt de kosten te dragen, maar toch heel graag wil deelnemen, laat het ons dan weten, dan kunnen we in overleg een oplossing op maat vinden.
Aanmelding via
Er zijn 12 plekken per dag reserveer tijdig!
Voor vragen mail naar:
let wel:
Aanmelding is volledig bij betaling. Restitutie van het deelnamebedrag is niet mogelijk bij annulering binnen zeven dagen voor aanvang of bij afwezigheid.
Medewerkers en hun bijdrage aan LIEF & LEED 2025:
Berpke van Oers (1975)
Lang werkzaam alseuritmiedocent op diverse onderbouwen. In vaste dienst, maar ook vele jaren rond reizend met pedagogische euritmie projecten, om op scholen waar euritmieniet vast in het curriculum staat het vlammetje voor het vak levend te houd en of opnieuw te laten ontbranden. Daarnaast in allerlei samenhangen docerend aan volwassenen in opleidingen en cursussen. Lid van kerngroep vrijeschool lerarenweek. Moeder van 2 kinderen en enthousiast amateurmusicus.
In mijn werk geniet ik van het kunnen creëeren in het moment. Om mensen ontwikkelingsgericht in beweging te brengen, aansluitend bij concrete thema’s of levenssituaties. Zoekend naar verdieping, speelsheid en verbinding. Zodat ze verrijkt en gesterkt hun eigen weg verder gaan.
Op de lief en leed-dag zal ik aan de hand van les voorbeelden en gezamenlijk werk aan casussen onder andere ingaan op de pedagogische basishouding van een euritmiedocent. En daaraan verbonden de vraag: hoe creëer je een veilige leeromgeving waarin leerlingen (leeftijdsadequaat) eigenaarschap en betrokkenheid voelen met betrekking tot de lesstof, zodat ze in beweging willen komen.
